چرا اوپک تولید نفت خود را کاهش می دهد؟

لندن: اوپک و متحدانش از جمله روسیه روز یکشنبه توافق کردند که تولید نفت خام را به 3.66 میلیون بشکه در روز یا 3.7 درصد تقاضای جهانی کاهش دهند.

این اعلام غافلگیرکننده به افزایش 5 دلاری قیمت ها و رسیدن 85 دلار در هر بشکه کمک کرد. در این جا دلایل اصلی کاهش تولید اوپک پلاس آمده است:

نگرانی در مورد تقاضای ضعیف جهانی

عربستان سعودی اعلام کرده است که کاهش تولید داوطلبانه 1.66 میلیون بشکه در روز علاوه بر کاهش 2 میلیون بشکه­ای موجود به عنوان یک اقدام پیشگیرانه با هدف حمایت از ثبات بازار انجام شده است.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، گفت که بحران بانکی غرب یکی از دلایل کاهش قیمت نفت و همچنین “تداخل در پویایی بازار” است، که عبارتی روسی برای توصیف سقف قیمتی غرب در نفت روسیه است.

ترس از یک بحران جدید بانکی در ماه گذشته، سرمایه‌گذاران را واداشته است تا به دلیل سقوط قیمت نفت از نزدیک به 139 دلار در هر بشکه در مارس 2022 به نزدیک به 70 دلار در هر بشکه، دارایی های ریسکی خود را بفروشند.

رکود جهانی می تواند به کاهش قیمت نفت منجر شود. تحقیقات Redburn نشان می‌دهد که میزان آخرین کاهش احتمالاً بیش از حد بوده است، مگر این که اوپک از یک رکود بزرگ جهانی هراس داشته باشد.

مجازات دلالان

این کاهش همچنین آن تعداد از فروشندگان نفت که روی کاهش قیمت نفت شرط بندی می کنند را مجازات خواهد کرد.

در سال 2020، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، به معامله‌گران درباره شرط‌بندی سنگین در بازار نفت هشدار داد و گفت که تلاش خواهد کرد تا بازار را پرشتاب کند و قول داد که کسانی که روی قیمت نفت قمار می‌کنند، «فریادشان بلند» خواهند بود.

قبل از آخرین کاهش، صندوق های تأمینی موقعیت خالص خود را در نفت WTI ایالات متحده به میزان 56 میلیون بشکه تا 21 مارس کاهش داده بودند که پایین ترین میزان از فوریه 2016 است.

یک منبع آگاه با تفکر اوپک پلاس گفت: «کاهش اخیر به کسانی که علیه نفت شرط‌بندی می‌کنند به شدت آسیب می‌زند».

به دنبال قیمت های بالاتر

بسیاری از تحلیل گران گفتند که اوپک پلاس مایل است کف قیمت نفت را در 80 دلار در هر بشکه بگذارد، در حالی که UBS  و مرکز ریستاد پیش بینی کردند که قیمت نفت به 100 دلار بازگردد.

با این حال، قیمت های بیش از حد بالای نفت نشان دهنده خطری برای اوپک پلاس است زیرا تورم را سرعت می بخشد، از جمله برای کالاهایی که این گروه باید خریداری کند.

آن ها همچنین افزایش تولید سریعتر اعضای غیراوپک و سرمایه گذاری در منابع جایگزین انرژی را تشویق می کنند.

گلدمن ساکس گفت که قدرت اوپک در سال‌های اخیر افزایش یافته است زیرا واکنش‌های شیل آمریکا به قیمت‌های بالاتر کندتر و کوچک‌تر شده است، که تا حدی به دلیل فشار بر سرمایه‌گذاران برای توقف تامین مالی پروژه‌های سوخت فسیلی است.

تنش با واشنگتن

واشنگتن اقدام اخیر اوپک پلاس را غیرقابل توصیه خوانده است.

غرب بارها از اوپک به دلیل دست­کاری قیمت ها و کنار زدن روسیه با وجود جنگ در اوکراین انتقاد کرده است.

ایالات متحده در حال بررسی تصویب قانونی موسوم به NOPEC است که در صورت اثبات تبانی در بازار، امکان توقیف دارایی های اوپک در خاک ایالات متحده را فراهم می کند.

اوپک پلاس از آژانس بین‌المللی انرژی، ناظر انرژی غرب که ایالات متحده بزرگ‌ترین اهداکننده مالی در آن است، به دلیل آزادسازی ذخایر نفت در سال گذشته انتقاد کرده است، اقدامی که به گفته آن برای کاهش قیمت‌ها در بحبوحه ترس تحریم‌ها مبنی بر اختلال در عرضه روسیه ضروری است.

با این حال، پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی هرگز محقق نشد و منابع اوپک پلاس را بر آن داشت که بگویند این پیش‌بینی سیاسی بوده و برای کمک به افزایش رتبه‌بندی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا طراحی شده است.

ایالات متحده که بیشتر سهام خود را منتشر کرد، گفت که در سال 2023 مقداری نفت را بازخرید خواهد کرد اما بعداً آن را رد کرد.

جی پی مورگان و گلدمن ساکس گفتند که تصمیم ایالات متحده برای بازخرید نفت برای ذخایر ممکن است در اقدام به کاهش تولید نقش داشته باشد.


مأخذ: سایت جیو نیوز