بیانیه مطبوعاتی کمیسیون اتحادیه اروپا؛ برنامه ای برای آماده سازی اتحادیه اروپا برای کاهش عرضه گاز

ذخیره گاز برای زمستان ایمن: کمیسیون کاهش تقاضای گاز را پیشنهاد می کند

20 جولای 2022 ،بروکسل

اتحادیه اروپا با خطر کاهش بیشتر عرضه گاز از روسیه، به دلیل استفاده ابزاری و نظامی کرملین از صادرات گاز، در حالی که تقریباً نیمی از کشورهای عضو ما در حال حاضر با کاهش عرضه مواجه هستند، رو به رو است.

هم اکنون هر اقدام فوری می تواند موجب کاهش ریسک و هزینه برای اروپا درصورت وخیم تر شدن کامل اوضاع گردد.

بنابراین کمیسیون امروز یک ابزار قانونی جدید و طرح کاهش تقاضای گاز اروپا را پیشنهاد می کند. بر اساس این طرح، کاهش 15 درصدی مصرف گاز در اروپا تا بهار آینده برای همه مصرف کنندگان عمومی، ادارات، خانوارها، صاحبان ساختمان های عمومی، تامین کنندگان برق و صنعت لازم الاجراست. کمیسیون همچنین کار روی تنوع بخشی عرضه، از جمله خرید مشترک گاز برای تقویت امکان تامین منابع اتحادیه اروپا، را تسریع خواهد کرد.

کمیسیون در حال ارایه پیشنهاد یک مقررات جدید شورا در مورد اقدامات هماهنگ برای کاهش تقاضای گاز بر اساس ماده 122 معاهده، می باشد. مقررات جدید برای همه اعضا هدف تعیین می کند که کشورهای عضو، تقاضای گاز را بین 1 اوت 2022 تا 31 مارس 2023 تا 15 درصد کاهش دهند.

مقررات همچنین به کمیسیون این امکان را می دهد که پس از مشورت با اعضا، در مورد امنیت عرضه و تحمیل کاهش اجباری تقاضای گاز برای همه اعضای اتحادیه یک “هشدار اتحادیه” صادر نماید.

هشدار اتحادیه می‌تواند زمانی فعال شود که خطر جدی کمبود گاز یا تقاضای فوق العاده بالای گاز وجود داشته باشد. کشورهای عضو باید برنامه های اضطراری ملی خود را تا پایان سپتامبر برای نشان دادن این که چگونه قصد دارند به هدف کاهش دست یابند، را به روز کنند و باید هر دو ماه یکبار در مورد پیشرفت کار به کمیسیون گزارش دهد. کشورهای عضوی که خواستار همبستگی عرضه گاز هستند لازم است اقداماتی که برای کاهش تقاضای داخلی خود انجام داده اند را ارایه نمایند.

برای کمک به کشورهای عضو برای کاهش تقاضای لازم، کمیسیون همچنین یک طرح کاهش تقاضای گاز اروپا را تصویب کرده است که اقدامات، اصول و معیارهایی را برای کاهش تقاضای هماهنگ این طرح بر جایگزینی گاز با سوخت های دیگر و صرفه جویی کلی انرژی در همه بخش ها تمرکز دارد. هدف آن حفاظت از عرضه برای خانوارها و کاربران ضروری مانند بیمارستان‌ها همچنین صنایعی است که برای ارائه محصولات و خدمات ضروری به اقتصاد و زنجیره‌های تامین و رقابت اتحادیه اروپا تعیین‌کننده هستند. این طرح رهنمودهایی را برای کشورهای عضو ارائه می‌کند که هنگام برنامه‌ریزی کاهش، آن‌ها را در نظر بگیرند.

انرژی ذخیره شده در تابستان، انرژی قابل دسترس برای زمستان است

با جایگزینی گاز با سوخت های دیگر و صرفه جویی در مصرف انرژی در تابستان امسال می توان گاز بیشتری را برای زمستان ذخیره کرد. اقدام هم اکنون با اجتناب از اقدامات برنامه ریزی نشده در یک بحران، تأثیر منفی تولید ناخالص داخلی را کاهش می دهد.

در  گام‌های اولیه همچنین تلاش‌ها را در طول زمان را گسترش داده، نگرانی‌های بازار و نوسان قیمت را کاهش می‌دهد و امکان طراحی بهتر برای اقدامات هدفمند و مقرون‌به‌صرفه برای محافظت از صنعت را فراهم می‌کند.

طرح کاهش تقاضای گاز پیشنهاد شده توسط کمیسیون مبتنی بر مشورت با کشورهای عضو و صنعت است. طیف وسیعی از اقدامات برای کاهش تقاضای گاز در دسترس است. قبل از در نظر گرفتن محدودیت‌ها، کشورهای عضو باید تمام احتمالات جایگزینی سوخت، طرح‌های صرفه‌جویی غیراجباری و منابع انرژی جایگزین را  در صورت امکان، اولویت داده و به پایان برسانند. به صورتی که امکان دارد به انرژی های تجدید پذیر یا پاک کننده تر، کم کربن فشرده اولویت داده شده است. با این حال، بهره گیری از  زغال سنگ، نفت یا هسته ای ممکن است به عنوان یک اقدام موقت ضروری صورت گیرد، به شرطی که از استفاده طولانی مدت جلوگیری شود.

اقدامات مبتنی بر بازار می تواند خطرات جامعه و اقتصاد را کاهش دهد. به عنوان مثال، کشورهای عضو می توانند سیستم های مزایده یا مناقصه را برای تشویق کاهش انرژی توسط صنعت راه اندازی کنند. کشورهای عضو می توانند در راستای اصلاحیه کمک های دولتی، که امروز توسط کمیسیون به تصویب رسید، حمایت ارائه دهند.

یکی دیگر از ارکان مهم صرفه جویی در مصرف انرژی کاهش گرمایش و سرمایش است. کمیسیون از همه کشورهای عضو می‌خواهد که کارزارهای آگاهی عمومی را برای ترویج کاهش آن راه‌اندازی کنند و در مقیاس وسیع، طرح «ارتباطات صرفه جویی در انرژی» اتحادیه اروپا که شامل گزینه های متعددی برای صرفه جویی کوتاه مدت است را اجرا نمایند. به عنوان مثال، کشورهای عضو می توانند کاهش هدفمند گرمایش و سرمایش در ساختمان هایی که توسط مقامات دولتی اداره می شوند را الزامی کنند.

طرح کاهش تقاضا همچنین به کشورهای عضو کمک می‌کند تا در گروه‌های مصرف‌کننده «غیرمحفاظت‌شده» خود، حیاتی‌ترین مشتریان یا تأسیسات را شناسایی و با ملاحظات اقتصادی و معیارهای زیراولویت‌بندی کنند:

  • بحران اجتماعی – بخش هایی از جمله بهداشت، غذا، ایمنی، امنیت، پالایشگاه ها و دفاع،
  • و همچنین ارائه خدمات زیست محیطی؛
  • زنجیره‌های تأمین فرامرزی – بخش‌ها یا صنایعی که کالاها و خدماتی را ارائه می‌کنند
  • عملکرد روان زنجیره تامین اتحادیه اروپا؛
  • آسیب به تاسیسات – برای جلوگیری از عدم از سرگیری تولید بدون تاخیرهای چشمگیر، تعمیرات، تأیید مقررات و هزینه ها؛
  • امکان کاهش گاز و جایگزینی محصول – به میزانی که صنایع بتوانند به قطعات/محصولات وارداتی و میزان تقاضا روی آورند- محصولات یا قطعات ممکن است از طریق واردات تامین شود.

پیش زمینه: آنچه اتحادیه اروپا برای تامین انرژی خود انجام داده است

پس از تهاجم روسیه به اوکراین، کمیسیون طرحی (REPowerEU) را برای پایان دادن به وابستگی اتحادیه اروپا به سوخت‌های فسیلی روسیه در اسرع وقت تصویب کرد.

این طرح اقداماتی را در زمینه تنوع تامین‌کنندگان انرژی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و بهره‌وری انرژی، و گسترش سریع انرژی‌های تجدیدپذیر تعیین می کند. اتحادیه اروپا همچنین قوانین جدیدی را تصویب کرده است که بر اساس آن ذخیره سازی گاز زیرزمینی تا 1 نوامبر 2022 به میزان  80 درصد پر شده تا از  عرضه برای زمستان آینده اطمینان حاصل شود. در این زمینه، کمیسیون بررسی عمیقی از برنامه های آمادگی ملی برای مواجهه با اختلالات عمده احتمالی عرضه را انجام داده است.

کمیسیون، سکوی انرژی اتحادیه اروپا را برای تجمیع تقاضای انرژی در سطح منطقه و تسهیل خرید مشترک گاز و هیدروژن سبز در آینده ایجاد کرده است تا بهترین استفاده را تضمین کند.

زیرساخت ها به گونه ای است که گاز به جایی که بیشتر مورد نیاز است جریان یابد و به شرکای تامین بین المللی برسد. پنج گروه منطقه ای از کشورهای عضو، قبلا کار را در داخل پلتفرم آغاز کرده اند و یک کارگروه ویژه در کمیسیون برای حمایت از این روند ایجاد شده است.

اتحادیه اروپا به لطف واردات گاز طبیعی مایع و خطوط لوله بالاتر از سایر تامین کنندگان، موفق شده است واردات گاز روسیه را متنوع کند. در نیمه اول  واردات گاز مایع غیرروسی  21 سال جاری میلیارد متر مکعب نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. واردات خطوط لوله غیرروسی نیز  از نروژ، آذربایجان، بریتانیا و شمال آفریقا  14 میلیارد متر مکعب افزایش یافت.

از مدت ها قبل از حمله روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا در حال ایجاد یک سیستم انرژی پاک و به هم پیوسته بوده است که در صورت بروز هرگونه وقفه در عرضه، بر افزایش سهم انرژی های تجدیدپذیر تولید داخل، حذف تدریجی سوخت های فسیلی وارداتی، و تضمین ارتباطات و همبستگی بین کشورهای عضو در این رویداد متمرکز شده است.

با حذف تدریجی وابستگی ما به منابع سوخت فسیلی و با کاهش مصرف کلی انرژی اتحادیه اروپا از طریق افزایش بهره وری انرژی، قرارداد سبز اروپا، امنیت عرضه اتحادیه اروپا تقویت می شود. بر اساس این پیشنهادات، طرح مزبور با هدف تسریع نصب انرژی های تجدیدپذیر در سراسر اتحادیه اروپا و استقرار سرمایه گذاری های انرژی با بهره وری بالا شروع به کار نموده است. بیش از 20 درصد از انرژی اتحادیه اروپا در حال حاضر از انرژی های تجدیدپذیر تامین می شود و کمیسیون پیشنهاد کرده است تا سال 2030 این مقدار بیش از دو برابر شود و به حداقل 45 درصد برسد. از شروع سال تا کنون تخمین زده می شود که 20 گیگاوات دیگر به ظرفیت انرژی تجدیدپذیر اضافه شده است. این معادل بیش از 4 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی است.

از طریق سرمایه گذاری های ما در پایانه های LNG و اتصال دهنده های گاز، هر کشور عضو اکنون می تواند گاز را از حداقل دو منبع دریافت کند و جریان معکوس بین همسایگان امکان پذیر است.

بر اساس مقررات امنیت تامین گاز، کشورهای عضو باید برنامه‌های اقدام پیشگیرانه ملی و برنامه‌های اضطراری داشته باشند، و یک مکانیسم همبستگی تضمین می‌کند که عرضه “حفاظت شده” به مشتریان در کشورهای همسایه در شرایط شدید اضطراری ارایه شود.