اوکراین چگونه اقتصاد جنگی را مدیریت می کند؟

رئیس بانک مرکزی اوکراین با بخش Country Focus صندوق بین المللی پول در مورد چالش های حفظ ثبات اقتصادی و مالی صحبت می کند.

تهاجم روسیه رنج‌های انسانی و اقتصادی وحشتناکی را به اوکراین وارد کرده است و این کشور با زمستانی از حملات هوایی و حملات موشکی علیه زیرساخت‌های حیاتی مواجه است. این هفته ، مدیریت صندوق بین‌المللی پول درخواست اوکراین برای نظارت بر برنامه با مشارکت هیئت مدیره (اولین ترتیب از این نوع) برای حفظ ثبات اقتصادی و تسریع تامین مالی اهداکنندگان را تایید کرد.

«آندری پیشنی»1 ، رئیس بانک ملی اوکراین (NBU)، در واشنگتن با Country Focus  پیرامون تأثیر اقتصادی تهاجم روسیه، چالش های حفظ ثبات بانکی و مالی در زمان جنگ، انتظاراتش از برنامه نظارتی صندوق بین المللی پول به منظور احیای بازارهای بدهی محلی و کاهش کنترل بحران و نیز موضوع اختلالات شنوایی خود صحبت کرده است.

رئیس بانک ملی اوکراین، آندری پیشنی و مدیر عامل صندوق بین المللی پول، کریستالینا جورجیوا.

 

* تقریبا 10 ماه از حمله روسیه به اوکراین می گذرد. تأثیر این رخداد بر اقتصاد اوکراین چه بوده و چگونه جامعه شما انعطاف پذیر باقی مانده است؟

در 10 ماه گذشته، اوکراین در برابر بزرگترین تهاجم نظامی تمام عیار در اروپا پس از جنگ جهانی دوم مقاومت کرده است. اوکراینی ها انعطاف پذیری فوق العاده ای از خود نشان داده اند. حتی درک تأثیر جنگ، سخت است. بر اساس برآوردهای ما، اوکراین حداقل یک سوم تولید ناخالص داخلی خود را در سال 2022 از دست داد. در چند هفته اول، عملاً همه جا درگیر جنگ بود، یا از طریق عملیات زمینی فعال یا حملات هوایی. ما دوران بسیار سختی را پشت سر نهادیم . با این حال، مردم و مشاغل اوکراین به زودی پس از اولین شوک جنگ تمام عیار، بهبود یافتند. عده ای از آوارگان جنگ بازگشتند. اقتصاد اوکراین با جنگ سازگار و بخش های جدیدی از اقتصاد ایجاد شد که بر حمایت از نیروهای مسلح اوکراین متمرکز بود.

نظام بانکی در تمام طول جنگ بدون توجه به عملیات زمینی و هوایی بسیار قوی بود و بدون هیچ محدودیت جدی به فعالیت خود ادامه داد. ما جلوی خروج سرمایه را گرفتیم، نرخ ارز ثابت را اجرا کردیم و چندین اقدام ضروری دیگر برای مقابله با بحران انجام دادیم. تقریباً همه بانک ها – نه تنها بانک های مهم و تاثیرگذار- به فعالیت خود ادامه دادند. این یک مزیت بزرگ برای اوکراین است. به لطف این راهبرد، حمایت مالی و پرداخت هایی که به طور کامل عملیاتی می شود، ما از طریق مالیات درآمد داریم، پرداخت‌های تامین اجتماعی را انجام می‌دهیم، کمک‌های بین‌المللی داریم و می‌توانیم میلیاردها گریونیا (واحد پول ملی این کشور) را برای حمایت از نیروهای مسلح جمع‌آوری کنیم.

اوکراینی ها توانایی بی نظیری در مقاومت در برابر دشمن و همچنین سازگاری با محیط جدید از خود نشان داده اند.

*شما به مدت 10 هفته است که در پست ریاست کل بانک بوده اید. چالش‌های تصدی مسئولیت در بحبوحه جنگ چه بود و چگونه عملکرد بخش‌های بانکی و مالی را حفظ کرده‌اید؟

از ماه اکتبر، اوکراین تحت ترور شدید انرژی قرار دارد. 9 موج حمله راکتی یا موشکی وجود داشت که زیرساخت های حیاتی و تاسیسات کلیدی ما – که تولید و توزیع برق، گرمایش و آب مردم را برعهده داشتند- را نابود کرد. این وحشت انرژی آگاهانه است: وادار کردن اوکراینی ها به زندگی در سرما و تاریکی. این امواج حمله در دوره ریاست من در بانک ملی اوکراین (NBU) رخ داد. تلاش ما بر این است که اطمینان حاصل کنیم شبکه بانکی همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.

در حال حاضر ، حیاتی ترین پروژه ما به «پاور بانک» شهرت یافته است. این پروژه شامل ایجاد شبکه ای از شعب بانک های دارای اهمیت سیستماتیک در اوکراین است. ما در مورد بیش از هزار شعبه در 200 شهر و روستا صحبت می کنیم. انتظار می رود این شعب به عنوان یک شبکه عمل کنند. ما در حال توسعه راه حل های عملیاتی برای پشتیبانی از این شبکه و اتصال به آن حتی در شرایط خاموشی، با برق پشتیبان و در اختیار نهادن پول نقد هستیم. این حجم از عملیات با هیچ چیز قابل مقایسه نیست و  در هیچ کجای دنیا اجرا نشده است.

در عین حال، اوکراین ایستگاه‌های ویژه‌ای ایجاد کرده است که مردم کشورمان  می‌توانند در صورت نبود برق به آنجا بیایند تا تلفن های همراه خود را شارژ کنند، گرم شوند و غذای گرم دریافت نمایند. ما شبکه های بانکی از جمله دستگاه های خودپرداز را در این ایستگاه ها ، در ساختمان های دولتی و پناهگاه های ویژه ارائه خواهیم کرد. ما با شبکه بزرگی از فروشگاه ها و پمپ بنزین ها کار می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم شهروندان اوکراین در صورت نیاز، به پول نقد دسترسی خواهند داشت.

اولویت بعدی ما، ارزیابی بانک ها در اوکراین از طریق تشخیص و تست استرس خواهد بود. نظام بانکی ما در نتیجه اصلاحاتی که از طریق کمک فنی صندوق بین‌المللی پول و سایر نهادهای بین‌المللی انجام شد، در موقعیت بسیار خوبی وارد این جنگ شده اند. همان طور که اقتصاد و نظام بانکی اوکراین بهبود می یابد، من معتقدم برای ما مهم است محدودیت هایی را که در دوره بحران اعمال شده است،یک بار دیگر بررسی کنیم. در حال حاضر، نظام بانکی اوکراین با برخی محدودیت های اداری، به عنوان مثال در جریان سرمایه، فعالیت می کند. این کاری بود که ما باید انجام دادیم تا ثبات اقتصاد کلان را تضمین کنیم. با احیای اقتصاد، همه این فرآیندها را بررسی خواهیم کرد و به مکانیسم های بازار ، باز خواهیم گشت.

*اوکراین و صندوق بین‌المللی پول اخیراً «نظارت بر برنامه با مشارکت هیئت مدیره» یا PMB را منعقد کرده‌اند. چقدر انتظار دارید که این اقدام به نفع اوکراین باشد؟

این برنامه نظارت، گام مهمی است که به اوکراین اجازه می دهد بدون توجه به جنگ، آرمان و آمادگی خود را برای انجام اصلاحات نشان دهد. این برنامه، همچنین فرصت مناسبی برای هماهنگ کردن سیاست‌های مالی، پولی و سایر سیاست‌ها و تسهیل تعاملات بین بانک ملی اوکراین (NBU) – به عنوان نهادی که وظیفه تضمین ثبات قیمت و مالی را برعهده دارد – و وزارت دارایی است که وظیفه دارد به دنبال تأمین مالی نیازهای دوران جنگ لازم باشد.

اوکراین درک می کند که استفاده از تمام پتانسیل بازار بدهی داخلی و دستیابی به وظیفه استراتژیک مهم تامین مالی برای بودجه سال مالی 2023 چقدر مهم است. ما باید نیازهای عظیم بودجه ای حداقل 38 میلیارد دلاری را با بودجه خارجی تامین کنیم. ما با وزارت دارایی هماهنگ و توافق کرده ایم که تامین مالی کسری سال آینده از طریق بانک مرکزی انجام نشود، زیرا این امر خطرات و چالش‌های بیشتری را برای ثبات اقتصاد کلان ایجاد می‌کند. حتی با وجود این که ما به مقدار بی سابقه ای پول نیاز داریم ولی دولت اوکراین، وزارت دارایی و بانک ملی اوکراین (NBU) قصد دارند از طریق همکاری با ائتلاف اهداکنندگان ، بازار بدهی داخلی و همچنین با کمک صندوق بین المللی پول، بودجه مورد نیاز را تامین کنند.

ما معتقدیم برنامه نظارت یکی از عناصر کلیدی خواهد بود که به اوکراین اجازه می دهد تا از ائتلاف شرکای بین المللی بودجه جذب کند. آنها به دنبال چراغ سبز صندوق بین المللی پول خواهند بود. در عین حال، ما امیدواریم این اولین گام برای برنامه قسط اعتباری2 باشد که اوکراین بهار آینده روی آن حساب می کند.

ما از تیم صندوق بین المللی پول برای کار فشرده و حرفه ای آنها در این دو ماه بسیار چالش برانگیز، بسیار سپاسگزاریم. ارتباط مستمر، 24/7 بین ما وجود داشت. ما و نمایندگان صندوق بین المللی پول، شب و روز با یکدیگر مذاکره داشتیم. ما توافق خود را در جریان یک حمله موشکی نهایی کردیم. این موضع، به هر کلمه ای که گفته می شد و هر تصمیمی که گرفته می شد اهمیت می بخشید.

کارکنان بانک ملی اوکراین در هنگام حمله موشکی در زیرزمین کار می کنند.

 

 * چند سال پیش شما به تدریج قدرت شنوایی خود را از دست دادید و از آن زمان به عنوان مدافع حقوق افراد با اختلالات شنوایی در اوکراین تبدیل شده اید. آیا توانسته اید از دست دادن قدرت شنوایی خود را به یک مزیت تبدیل کنید؟

از دست دادن هر توانایی نمی تواند یک مزیت تلقی شود، اما در عین حال می تواند بخش های جدیدی از شخصیت فرد را به نمایش بگذارد. در مورد من، فکر می کنم این عارضه به من اجازه داد تا توجه و تمرکزم را تقویت کنم. من صدای بیرون یا محیط را نمی شنوم. بنابراین، هیچ چیز به معنای واقعی یا مجازی حواسم را پرت نمی کند.

بانک های مرکزی تصوری از سکوت پولی دارند. بانک و تمام کارکنان آن در جلسه کمیته تصمیم گیری سیاست پولی با طرف های خارجی، ساکت هستند تا با دقت به صحبت های یکدیگر گوش دهند، روی مهم ترین مسائل تمرکز کنند و در تصمیم گیری های کلیدی اشتباه نکنند. بنابراین، در مورد من، این فقدان سر و صدا به من اجازه می دهد تا در مواقع ضروری وارد آن رژیم سکوت پولی شوم و روی مهم ترین موضوع تمرکز کنم.


1- Andriy Pyshnyy
2 – قسط اعتباری به سیستم آزادسازی وجوه وام در مراحلی اطلاق می شود که صندوق بین المللی پول (IMF) برای کنترل فعالیت های وام دهی خود با کشورهای عضو از آن استفاده می کند. زمانی که یک کشور عضو برای کمک به مشکلات اقتصادی درخواست وام می‌کند، صندوق بین‌المللی پول ، وام مورد نیاز آن کشور را در یک سری اقساط اعتباری پرداخت می‌کند. بخش‌های اعتباری بخش‌هایی از وام هستند که معمولاً با رعایت شرایط یا الزامات تعیین‌شده توسط صندوق بین‌المللی پول به کشور عضو واگذار می‌شوند.