دست رانت خواران از اقتصاد ملی کوتاه شود، وگرنه برجام که هیچ، صلح جهانی هم اقتصاد ملی ایران را تکان نمی دهد

ایران همچنان بر مواضع خود مبنی بر رفع تحریم ها پافشاری می کند، هر چند هنوز حاصلی به دست نیامده است، اما بررسی روند بازارها نشان می دهد نوعی بلاتکلیفی در تمامی بازارها مشهود است. اما قرار است برجام چه کار کند برای اقتصاد و معیشت مردم؟! در حقیقت برجام، قرار نیست همه مشکلات مان را حل کند، اما قرار است مشکلات مازاد بر حالت عادی یک کشور که گریبانگیر ما شده است را از میان بردارد.با علی شمس اردکانی اقتصاددانی با سابقه دیپلماتیک در خصوص اقتصاد فلج شده و بازگشت به برجام گفتگویی انجام شد که در ادامه می خوانیم:

دبیرکل خانه اقتصاد ایران: توافق پاره وقت به کار ما نمی آید، ممکن است برای شب جمعه نان و کبابی درست کنیم اما بقیه سال را چه کنیم؟

امروز اقتصاد ایران با خطراتی جدی مواجه است که هرگونه تصمیم غلطی در این زمینه می‌ تواند کشور را به مسیری دشوار وارد کند. دو طرح بزرگ متحول کننده اقتصاد بر دست دولت سیزدهم که سخن از یک انقلاب اقتصادی دارد، مانده است، یکی توافق برجام و دیگری تصویب FATF. نگاه همه تجار، بنگاه ‌های اقتصادی، تولیدکنندگان و مردم به تحولات برجام و FATF است. از این نظر که عدم پذیرش هر دو طرح باعث انزوای جهانی که به طبع آن سبب کوچکتر شدن سفره مردم می شود که مثل همیشه بار سیاست ‌های غلط در کشور، بر گردن مردمی است که زندگی آن ها با مشکلات اقتصادی موجود دچار اختلال شده است. در نتیجه امروز آینده اقتصاد ایران در گرو سیاست خارجی است و باید تعامل با دنیا در دستور کار قرار گیرد. اما چرا در نهایت همه موضاعات در کشور پذیرفته می شوند که هزینه های نپذیرفتن آن قبلا داده می شود؟ با مسعود دانشمند دبیرکل خانه اقتصاد ایران گفتگویی انجام شد که آنچه در ذیل می خوانیم شرحی از این گفتگو است:

گزارش کشوری ایران

مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران در آذر ماه ۱۴۰۰ گزارشی از واحد اطلاعات اکونومیست تحت عنوان "گزارش کشوری ایران" ترجمه و ارائه نموده است. گزارش حاضر به تحلیل وضعیت سیاسی و اقتصادي کشور با توجه به تغییرات اتفاق افتاده از اوایل اکتبر سال 2021 (اواسط مهر 1400) پرداخته و چشم اندازي از روندهاي سیاسی و اقتصادي مهم را در دوره 26 -2022 ارائه می دهد.

تاکید معاون اقتصادی پیشین بانک مرکزی برای عبور از شرایط سخت اقتصادی: تنها راه نجات اقتصاد ایران معکوس کردن سیاست های واژگونه امروز است

اقتصاد ایران در شرایط بسیار دشوار و حساسی است نه تنها نماگرهای اقتصادی وضعیت اقتصاد ایران را بحرانی نشان می‌دهند، بلکه عموم مردم نیز با فشارهای اقتصادی و معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند. اعتماد عمومی مردم و سرمایه اجتماعی بسیار شکننده شده و این اجرای هر اصلاحی را دشوار می‌سازد. با این حال تمام این ها به این معنا نیست که راه حلی برای نجات کشور نباشد. "محمد هادی مهدویان" معاون اقتصادی پیشین بانک مرکزی و صاحبنظر کهنه کار پولی و بانکی، تنها راه نجات اقتصاد را معکوس کردن سیاست های واژگونه ای می داند که در حال حاضر در همه بخش ها اجرا می شود. این گفتگو را در ادامه می خوانیم:

تولید ناخالص ملی معیار رفاه نیست

تولید ناخالص ملی برای ارزیابی رفاه یا رفاه شهروندان طراحی نشده است، بلکه معیاری است برای سنجش ظرفیت تولید و رشد اقتصادی. با این وجود سیاست گذاران و اقتصاددانان غالبا با تولید ناخالص ملی به عنوان ساز و کاری جامع برخورد می کنند که میزان رشد یک ملت را مشخص می کند.

به اعتقاد کارشناس ارشد نظام بانکی: در قانون بانکداری مشکل نداریم، اگر نانوایی نان نمی پزد حتما آرد ندارد

مشکلات بانکی به قدری پیچیده و درهم تنیده است که اظهار نظر کردن در مورد آن خیلی ساده نیست. برخی تأکید دارند که ریشه مشکلات در بسیاری از بخش های اقتصادی در سیستم نظام بانکی قابل جستجو است و برخی دیگر عقیده دارند که مشکلات اقتصاد کلان، باعث زمین گیر شدن سیستم بانکی کشور شده است. نظام بانکی ما چالش های بنیادی و مشکلات اساسی دارد که لازمه حل این مشکلات در ابتدا مشخص کردن چالش های اصلی، سپس رتبه بندی آن ها است و درگام بعدی نیز براساس اولویت ها، ارائه راهکارهای لازم برای تحقق اهداف و بهبود اوضاع اقتصادی است. این مسائل، مشکلات و تنگناها را با بهاءالدین حسینی هاشمی، مدیرعامل اسبق بانک صادرات و کارشناس ارشد نظام بانکی مورد بحث و بررسی قرار دادیم که در ادامه می خوانیم:

بررسی طرح مالیات بر عواید سرمایه ای

همه می دانیم که مالیات هزینه خدمات و زیرساخت نرم و سختی است که حکومت ها و دولت ها به مردم ارائه می دهند که این خدمات شامل مسائل مربوط به تامین امنیت،‌ نظم اجتماعی، آموزش، سلامت، قوه قضاییه و غیره می شود و در برابر این خدمات و زیرساخت هایی که ارائه می شود مالیات و هزینه خدمات گرفته می شود. به عبارت دیگر وقتی که یک فرد یا کارآفرین درآمدی کسب می کند به نحوی از این خدمات مستقیم یا غیرمستقیم استفاده می کند، باید هزینه خدمات را بپردازد. در نتیجه در این جا یک بخش دولت است که سازوکاری تشکیل می دهد که بتواند این خدمات را ارائه دهد و در طرف دیگر مردم هستند که از خدمات استفاده کرده و هزینه آن را به دولت ها می پردازند. اندازه این خدمات معمولا باید متناسب با مقدار درآمدی است که از مالیات مردم جمع می گردد و دولت ها همیشه باید اندازه خودشان را از نظر ارائه خدمات، متناسب با این مقدار نمایند.

مفید و مختصر با آقای رئیس جمهور منتخب

آقای رئیسی، رئیس جمهور منتخب ملت در دولت سیزدهم، لاجرم بیش از هر موضوعی در طول چهار سال آینده با مسأله اقتصاد سر و کار خواهند داشت.

دولت با پول ریختن به قلک مردم، ماهی خوردن به جای ماهی گیری یاد می دهد

در حالی وارد سال 1400 شدیم که هنوز تکلیف هیچ کدام از مشکلات اقتصادی مشخص نیست

«دولتها باید یک برنامه راه مشخص اقتصادی در سطح داخلی و بین‌المللی داشته باشند»

مصاحبه با رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگاني تهران رئیس جمهور سیزدهم در آغاز باید سعی کند با شجاعت و درایت واقعیت ها را درک کرده، با آن ها مواجه شود و در جهت تحقق آن ها قدم بردارد.