IMF Managing Director Kristalina Georgieva

فراتر از بحران

کریستالینا جورجیوا، رییس صندوق بین المللی پول

اکنون زمان استفاده از این فرصت برای ساختن جهانی بهتر فرا رسیده است.

با نگاهی به آغاز سال 2020، در می‌یابیم که جهان تقریباً فراتر از شناخت ما تغییر کرده است. در سال گذشته،  برای محافظت از سلامت عمومی ، اقتصاد جهانی دچار رکود شد. مغازه ها تعطیل شدند ، کارخانه ها مورد بی مهری قرار گرفتند و آزادی حرکت مردم به شدت محدود شد.

هیچ کشوری از تأثیرات بهداشتی ، اقتصادی و اجتماعی بحران کووید 19 در امان نماند و  به طرز غم انگیزی بیش از هزاران نفر از مردم دنیا جان خود را از دست دادند و میلیون ها نفر هم به این بیماری آلوده شدند. صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند فعالیت اقتصادی جهانی در چنان مقیاسی کاهش یابد که از زمان وقوع رکود بزرگ تاکنون، همانند آن مشاهده نشده است. واقعاً بحران کنونی، بحرانی است که مانند هیچ بحران دیگری نیست.

با وجود این چشم انداز ناگوار ، من به آینده امیدوار هستم. یک بحران اغلب بهترین ها را دربین مردم به جا می گذارد. من این تجربه را از نزدیک و در میان کشورهایی که توسط جنگ ها و بلایای طبیعی آسیب دیده اند،مشاهده کرده ام.

این در حالی است که پزشکان و پرستاران در سرتاسر جهان نجات جان دیگران را بر زندگی خودشان ارجح دانسته و  با  همه گیری بیماری کرونا به مقابله  برخاسته اند. دولت ها نیز به گونه بی سابقه ای در حال تلاش هستند و  برای مبارزه با  همه گیری بیماری کرونا ، مداخلات چشمگیر بهداشت عمومی را با اقدامات مالی بالغ بر حدود 8.7 تریلیون دلار ترتیب داده اند. بانک های مرکزی تزریق گسترده نقدینگی را انجام داده و کشورهای ثروتمندتر هم برای حمایت از کشورهای فقیر قدم برداشته و وارد میدان شده اند.

واکنش سریع

صندوق بین المللی پول به سرعت به این رکورد پاسخ داده است. ما ظرفیت پرداخت سریع اضطراری خود را دو برابر کردیم تا تقاضای مورد انتظار حدود 100 میلیارد دلاری کشورهای جهان را تأمین کنیم و تا پایان ماه مه، صندوق بین المللی پول منابع مالی 60 کشور را تصویب کرد که این میزان، خود یک رکورد است. ما همچنین یک خط نقدینگی کوتاه مدت جدید ایجاد کردیم و برای سه برابر کردن منابع تسهیلات اعطایی خود گام برداشتیم و پرداخت 17 میلیارد دلار منابع جدید وام برای کاهش فقر و رشد اعتماد  برای کمک به اقتصادهای فقیرتر  را هدف قرار دادیم.از سوی دیگر، به منظور کمک به اعضای آسیب پذیر  هم  با همکاری بانک جهانی ، بازپرداخت رسمی بدهی ها برای فقیرترین کشورها تا پایان سال 2020  تعلیق شد.

صندوق بین المللی پول ، به طور مداوم بر تعهد جمعی و پشتیبانی قاطع خود از اعضای خود در رسیدگی به نقاط آسیب پذیر   تأکید ورزیده است. حاکمیت فساد از جمله مواردی است که هدایت منابع را از اولویت هایی مانند بهداشت عمومی ، حمایت اجتماعی ، آموزش از راه دور و سایر خدمات ضروری دور می کند. اولویت یافتن هزینه های غیرضروری ، بهبود و تلاش های طولانی مدت برای ارتقای رشد پایدار و فراگیر ، افزایش بهره وری و سطح زندگی افراد را تضعیف می کند. پیام ما به دولت ها روشن است: هر کاری از دستتان برمی آید انجام دهید. اما مطمئن شوید که حساب کار دستتان است. ما نمی خواهیم پاسخگویی و شفافیت کنار نهاده شود. در عمل ، این  اقدامات به معنای حمایت از کشورها برای اتخاذ طیف وسیعی از اقدامات مدیریت مالی عمومی در زمینه مبارزه با فساد و پول شویی است.

در دوران اوج بحران ، دولت ها به درستی بر مقولاتی همچون صرفه جویی در زندگی و حفظ معیشت افراد متمرکز شده اند. در مکان هایی که عفونت و مرگ و میر ناشی از بیماری رو به کاهش است ، دولت ها به شیوه ای مسئولانه تری در حال بررسی بهترین روش ها برای بازگشایی اقتصاد هستند. در اقتصادهای در حال توسعه با تعداد زیادی خانوار پرجمعیت و مصرف کننده، اقدامات مهار طولانی مدت نمی تواند گزینه مناسبی باشد و باید در مورد چگونگی بازگشایی با خیال راحت با توجه به ظرفیت های بهداشتی محدودتر ،دقت نظر صورت گیرد.

حداقل در فاز اولیه، بهبود  اقتصادی چندان چشمگیر نخواهد بود زیرا  در مورد چگونگی شیوع مجدد ویروس و اثرات واکسن ها و داروها ، نوعی عدم قطعیت احساس می شود. این امر می تواند مانع بازگشت جریان سرمایه گذاری و مصرف شود خصوصاً اگر با کاهش اقدامات مهار ، میزان ابتلای به بیماری بار دیگر افزایش یابد.

با این وجود ، بهبود اقتصادی چندین ویژگی جدید را به اشتراک می گذارد. کشورهای دارای اصول و زیربنای اقتصادی کلان ، انسجام اجتماعی و شبکه های ایمنی قوی تر ، بازیابی سریع تر و قوی تری را تجربه می کنند. آسیب پذیری های موجود مانند بدهی های بالای دولتی ؛ ترازنامه ضعیف شرکت ها ، خانوارها و بانک ها و سیاست های اعتباری محدود مانع بهبود اقتصادی خواهد شد. دولت ها با چالش تدریجی سیاست های مرتبط با بحران روبرو خواهند شد و بیش از هر زمان دیگر ، همکاری جهانی برای اقدامات هماهنگ، به اشتراک گذاشتن داده ها، محافظت از مدیریت زنجیره های تأمین و حمایت از کشورهای آسیب پذیرتر ، حیاتی خواهد بود که توسط نهادهای بین المللی تسهیل می شود.

بهبود سبز

در موقعیتی که نزدیک به ایستایی اقتصادی است ، با این وجود فرصتی برای استفاده از سیاست ها برای تغییر شکل زندگی ما و ساختن جهانی سبزتر ، باهوش تر و عادلانه تر وجود دارد.

سبزتر:

بحران سلامت فعلی به ما یادآوری می کند که هر فرد در برابر قدرت باورنکردنی طبیعت چقدر آسیب پذیر است. با این وجود همان طور که دانشمندان در مورد خطرات  همه گیری – یک واقعه “قو سیاه” هشدار دادند ، آن­ها همچنین به ما در مورد عواقب وحشتناک تغییرات فاجعه بار آب و هوا نیز هشدار داده اند. ما نمی توانیم ساعت COVID-19 را به عقب برگردانیم ، اما می توانیم در کاهش انتشار کربن و سازگار شدن با شرایط جدید محیطی سرمایه گذاری کنیم.

با رسیدن اقتصادها به ثبات ، این فرصت را خواهیم داشت تا از آنها در جهت دادن به اولویت پایداری و انعطاف پذیری در کنار کارآیی و سودآوری حمایت کنیم. سیاست های مناسب به تخصیص منابع برای سرمایه گذاری در زمینه های همگانی همچون هوای پاک ، سیستم های مقابله با سیل ، زیرساخت های انعطاف پذیر و انرژی های تجدید پذیر پشتیبانی می کند.

در همین حال ، پایین آمدن قیمت کالاها می تواند فضای مالی را برای از بین بردن یارانه های سوخت برگشت پذیر که باعث افزایش انتشار کربن می شود ، مساعد سازد. بازده کار، قابل توجه خواهد بود: به عنوان مثال فقط در بخش انرژی ، انتقال به سیاست مبتنی بر انتشار کربن اندک می تواند برای مدت یک دهه و به صورت سالانه به 2.3 تریلیون دلار سرمایه گذاری نیاز داشته باشد ،ولی این امر در نهایت در مرحله بهبود اقتصادی، رشد و اشتغال را در پی خواهد داشت.

هوشمندتر:

در دوره شیوع بیماری کرونا، بسیاری از ما از راه دور کار می کردیم و با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات تلاش کردیم تا بهره وری در سطح بالا باقی بماند. کمتر سفر رفتیم ، منابع کمتری مصرف کرده ایم و فرآیندهای تجارت چابک تری را معرفی کردیم. مدارس ، مشاغل و موسسات به احتمال زیاد برخی از روش های هوشمندانه و جدید انجام کار را رسمیت  بخشیدند. این بحران اهمیت سرمایه گذاری در زیرساخت های دیجیتالی قوی و چارچوب های سیاست را روشن کرده است.

در سال 2018 ، صندوق بین المللی پول و گروه بانک جهانی دستور کار Bali Fintech را برای کمک به کشورها در استفاده از مزایای پیشرفت سریع فناوری مالی و مدیریت خطرات آن را مدنظر قرار دادند. ما در حال تسریع در کار خود با اعضا هستیم تا تحول دیجیتالی را گسترش دهیم تا مزایای آن حتی به طور گسترده تری تقسیم شود. به عنوان مثال ، مدیریت خوب  شرکت های فناورانه ارائه دهنده خدمات مالی می توانند برای 1.7 میلیارد نفر در کشورهای در حال توسعه که دسترسی به بانکداری ندارند ، موثر باشد.

عادلانه تر:

تحقیقات صندوق بین المللی پول همچنین نشان داده است که نابرابری درآمدی با رشد قوی تر و پایدارتری همراه است ، با این وجود بسیاری از نابرابری های اجتماعی در حین بحران بزرگ اخیر برجسته تر شده اند. به عنوان مثال ، اکثریت کارگران غیررسمی در بخش های غیرقانونی یا خارج از سیستم مالیات احتمالاً  به خانوارهای فقیر تعلق دارند. همین کارگران معمولاً دسترسی به مرخصی استعلاجی یا مزایای بیکاری ندارند و دسترسی آنها به مزایای بهداشتی اغلب چشمگیر نیست.

در حالی که دولت ها هزینه های خود را برای حمایت از افراد ، کسب و کارها و اجتماعات افزایش می دهند ، فرصتی برای ایجاد جوامع و اقتصادی عادلانه تر برای در مردم فراهم می شود. این رویکرد به معنای هزینه بیشتر و هزینه کرد بهتر در مدارس ، آموزش و افزایش مهارت ها است. این امر به معنای گسترش برنامه های اجتماعی است که برای دستیابی به آسیب پذیرترین افراد هدف گذاری شده است و به معنای توانمند سازی زنان از طریق کاهش تبعیض در بازار کار خواهد بود. به خصوص با توجه به افزایش سطح بدهی های عمومی ناشی از بحران ، این سرمایه گذاری باید با مالیات عادلانه تری تأمین شود.

روحیه جدیدی از همبستگی

در مقیاس بزرگ و کوچک ما به یکدیگر کمک می کنیم. کارمندان صندوق بین المللی پول این امکان را فراهم کرده اند که میلیاردها دلار از منابع مالی در حمایت از آسیب پذیرترین مردم جهان به کار گرفته شود. آنها همچنین برای افراد آسیب پذیر جامعه ما غذا  فراهم ساخته و از همسایگان بیمار ما مراقبت کرده اند.

همین روح همبستگی است که مرا به آینده امیدوار می سازد. صندوق بین المللی پول به عنوان اولین پاسخ دهنده اقتصادی در جریان وقوع این بحران جنجالی، ایفای نقش کرده است. هنگامی که وارد مرحله بعدی شدیم ، من مصمم هستم هر طور که بتوانیم که از اعضای صندوق بین المللی پول پشتیبانی کنیم؛ از طریق مشاوره سیاست ، بودجه و توسعه ظرفیت ها.

ما با هم ، این فرصت را خواهیم داشت تا جهان بهتری را  بسازیم.