پس از انفجار بازار بریتانیا، مقامات آمریکایی می پرسند: آیا ممکن است این اتفاق در آمریکا بیفتد؟

مقامات فدرال رزرو و کاخ سفید هفته گذشته از سرمایه گذاران و اقتصاددانان در مورد خطرات یک فروپاشی به سبک بریتانیایی سوال کردند.

واشنگتن – محققان و مقامات فدرال رزرو هفته گذشته از کارشناسان وال استریت و سراسر جهان در مورد یک مسأله مهم سؤال کردند: آیا ممکن است یک فروپاشی بازار مانند آنچه در اواخر ماه گذشته در بریتانیا اتفاق افتاد در اینجا رخ دهد؟

چهار نفر از مؤسسات جداگانه‌ای که در این گفت و گو حضور داشتند و به شرط ناشناس ماندن برای تشریح موضوع در این جلسات خصوصی صحبت کردند، پاسخی که ارائه دادند این بود: احتمالاً ممکن است؛ اگرچه به نظر نمی‌رسد قریب‌الوقوع باشد. همان طور که دولت بایدن تحقیقات خود را در مورد پتانسیل سقوط انجام داد، سایر فعالان بازار نیز پیام مشابهی را منتقل کردند: خطر بحران مالی با افزایش شدید نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی افزایش یافته است.

پس از این که دولت بریتانیا یک طرح هزینه مالی را منتشر کرد که می‌توانست اقتصادی را تحریک کند که از قبل با تورم بالایی روبرو بود، بانک مرکزی انگلیس برای خرید اوراق قرضه و آرام کردن بازارها وارد عمل شد. بازارها ریزش کردند و صندوق‌های بازنشستگی با استفاده از یک استراتژی سرمایه‌گذاری مشترک، خود را در تلاش برای تعدیل یافتند که باعث مداخله بانک مرکزی شد.

در حالی که این شوک مختص بریتانیا بود، واکنش خشونت‌آمیز باعث شد تا اقتصاددانان سراسر جهان به این فکر کنند که آیا این وضعیت به‌عنوان نشانه‌هایی از استرس مالی در سراسر جهان ظاهر می‌شود؟

مقامات فدرال رزرو، خزانه داری و کاخ سفید از جمله کسانی هستند که تلاش می کنند بفهمند آیا ایالات متحده می تواند سقوط بازار خود را تجربه کند، بحرانی که می تواند برای خانواده ها گران تمام شود و در عین حال نبرد آمریکا را در برابر تورم سریع پیچیده کند.

مقامات دولت همچنان مطمئن هستند که سیستم مالی ایالات متحده بعید است که چنین شوکی را ببیند و به اندازه کافی قوی است که در صورت بروز چنین شوکی مقاومت کند. اما هم آن‌ها و هم فدرال‌رزرو در لحظه‌ای که شرایط به‌طور غیرطبیعی شکننده می‌شود، از آنچه در حال وقوع است، آگاه هستند.

بازارها برای ماه ها در ایالات متحده و در سطح جهان متلاطم بوده است زیرا بانک های مرکزی – از جمله فدرال رزرو – به سرعت نرخ های بهره را افزایش می دهند تا تورم را کنترل کنند. این امر باعث حرکت غیرعادی بزرگ قیمت در ارزها و سایر دارایی ها شده است زیرا ارزش آن ها تا حدی به سطح نرخ های بهره و تفاوت های نرخ بین المللی بستگی دارد. سهام در نوسان بوده است.

یافتن سریع خریدار برای اوراق قرضه دولتی ایالات متحده می تواند دشوار باشد، اگرچه بازار در حال شکست نیست و در گوشه‌هایی از امور مالی که شامل ساختارهای سرمایه‌گذاری پیچیده‌تر است، این نگرانی وجود دارد که نوسانات می‌تواند یک واکنش زنجیره‌ای خطرناک را ایجاد کند.

روبرتو پرلی، اقتصاددان در PiperSandler که قبلاً در فدرال رزرو کار می کرد و در آخرین گفتگوها حضور نداشت، گفت: “در بازار، نگرانی های زیادی وجود دارد و همه می گویند که احساس می شود چیزی در شرف شکستن است.”  وی افزود: منطقی است که مقامات در حال بررسی وضعیت هستند.

محققان فدرال رزرو در طول جلسات درباره سه احتمال بزرگ پرسیدند. آن ها می‌خواستند بدانند که آیا می‌تواند تجارت یا طبقه‌ از سرمایه‌گذاری مشابه صندوق‌های بازنشستگی بریتانیا در ایالات متحده وجود داشته باشد که بتواند تهدیدی قابل توجه و نادیده ای داشته باشد.

آن ها همچنین بر این موضوع تمرکز کردند که آیا مشکلات خارج از کشور ممکن است به سیستم مالی ایالات متحده بازگردد یا خیر. به عنوان مثال، ژاپن یکی از بزرگترین خریداران بدهی ایالات متحده است. اما ارزش پول ژاپن به سرعت در حال کاهش است زیرا این کشور برخلاف سایر بانک های مرکزی نرخ بهره خود را پایین نگه داشته است. اگر آن آشفتگی باعث شود ژاپن مسیر خود را تغییر دهد و خرید یا حتی فروش اوراق خزانه ایالات متحده را متوقف کند – چیزی که تمایل کمی برای آن نشان داده اند، اما برخی در وال استریت آن را یک خطر می دانند – می تواند پیامدهایی برای بازارهای بدهی ایالات متحده داشته باشد.

آخرین تهدیدی که آن ها درباره آن پرسیدند بر این موضوع متمرکز بود که آیا عدم تجارت آسان امروز در بازار خزانه داری می تواند به مشکل جدی تری تبدیل شود که به فدرال رزرو برای بازگرداندن عملکرد عادی نیاز دارد.

تحلیل گران به مقامات گفتند که به نظر نمی رسد هیچ یک از این حیطه ها در معرض خطر فوری شکستن قرار گیرند. سیستم بازنشستگی در ایالات متحده با سیستم بریتانیا متفاوت است و بازار بدهی دولت ممکن است متلاطم باشد، اما همچنان کار می کند.

با این حال، آن ها همچنین دلایلی را برای نگرانی بیان کردند: تا زمانی که کاری انجام نشود، نمی‌توان فهمید چه چیزی ممکن است شکسته شود. بازارها بزرگ و در هم تنیده هستند و داده های جامع به سختی به دست می آید. با توجه به تغییر سیاست بانک مرکزی در سراسر جهان در ماه های اخیر، ممکن است به راحتی مشکلی پیش بیاید.

دلیل خوبی برای نگرانی مقامات از این احتمال وجود دارد: سقوط بازار در حال حاضر به ویژه مشکل ساز خواهد بود.

یک فاجعه مالی می تواند فدرال رزرو را مجبور به انحراف از برنامه خود برای کنترل سریع ترین تورم در چهار دهه اخیر کند، که شامل افزایش سریع نرخ ها و اجازه دادن به پرتفوی اوراق قرضه آن است. مقامات در گذشته مبالغ هنگفتی از اوراق قرضه خزانه داری را خریداری کرده اند تا ثبات را به بازارهای در حال سقوط بازگردانند – که اساسا برعکس سیاست امروز آن ها است.

بانک‌های مرکزی به احتمال زیاد سعی می‌کنند بین خرید اوراق قرضه برای حفظ عملکرد بازار و سیاست‌های پولی تمایزی قائل شوند، اما برقراری ارتباط با این موضوع می‌تواند دشوار باشد.

کاخ سفید نیز دلایلی برای نگرانی دارد. آقای بایدن از تجربه‌اش به عنوان معاون رئیس‌جمهور در طول رکود بزرگ، که طی آن رکود مالی بدترین رکود را از دهه 1930 به وجود آورد، میلیون‌ها نفر را بیکار کرد و برنامه سیاست‌های دولت اوباما را برای سال‌ها بهبود آهسته آهسته به بار آورد، آسیب دیده بود.

آقای بایدن تیم خود را تحت فشار قرار داده است تا احتمال این که ایالات متحده ممکن است شوک دیگری را مانند شوک سال 2008 در وال استریت تجربه کند، برآورد کند. جانت ال. یلن، وزیر خزانه داری و معاونانش از نزدیک تحولات بازار بدهی های دولت ایالات متحده را زیر نظر داشتند و به دنبال نشانه هایی از استرس به سبک بریتانیایی بودند.

در حالی که مقامات دولتی خاطرنشان کردند که معاملات در بازار اوراق قرضه خزانه داری دشوارتر شده است، آن ها همچنین اشاره کردند که جدای از این امر، عملکرد خوبی داشته است. چندین مقام در این هفته گفتند که آن ها انتظار داشتند که فدرال رزرو برای خرید اوراق قرضه – همان طور که بانک انگلستان انجام داد- در شرایط اضطراری وارد عمل شود.

سایر مقامات دولت هفته گذشته با افزایش نگرانی در مورد بحران های مالی در بازارهای به اصطلاح نوظهور مانند بخش هایی از آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی، جایی که قیمت مواد غذایی و انرژی افزایش یافته است و ادامه افزایش ثابت بهره فدرال رزرو، دولت ها را مجبور کرده است که هزینه های استقراض خود را افزایش دهند، جلسات خود را ترک کردند. چنین بحران هایی می تواند در سرتاسر جهان گسترش یابد و به کشورهای ثروتمندتری مانند ایالات متحده بازگردد.

با این حال، مقامات دولت می گویند که اقتصاد آمریکا به اندازه کافی قوی است که بتواند چنین شوک هایی را تحمل کند، که به دلیل رشد سریع مشاغل و بدهی نسبتاً پایین خانوارها تقویت می شود.

مایکل پایل، معاون مشاور امنیت ملی بایدن در امور اقتصادی بین‌الملل، گفت: «این یک لحظه چالش‌برانگیز اقتصادی جهانی است که به سختی می‌توان ثبات را پیدا کرد، اما ایالات متحده حرکت و انعطاف‌پذیری در پشت بهبود اقتصادی خود دارد. ایالات متحده در موقعیتی قوی برای غلبه بر این چالش های جهانی است.».

و هیچ تضمینی وجود ندارد که چیزی منفجر شود. یک مقام ارشد وزارت خزانه داری این هفته گفت که ریسک های مالی با تورم بالا و افزایش نرخ های بهره، افزایش یافته است، اما داده های متنوعی که این وزارت ردیابی کرده است نشان می دهد که همچنان در کسب و کارها، خانوارها و موسسات مالی آمریکایی بنیه قوی وجود دارد.

جوزف آبات، مدیر عامل بارکلیز گفت: در حال حاضر، بازارهای استقراض کوتاه مدت، که برای عملکرد کلی امور مالی بسیار مهم هستند، سالم و نسبتاً عادی به نظر می رسند. و مقامات در حال کار بر روی تدابیر حفاظتی هستند تا در صورت وقوع فاجعه از پیامدها جلوگیری کنند. شورای نظارت بر ثبات مالی، که خانم یلن رهبری آن را بر عهده دارد، در آخرین جلسه خود در ماه جاری، با شنیدن سخنرانی های کارکنان در مورد آسیب پذیری های مالی ایالات متحده، این موضوعات را مورد بحث قرار داد.

کمیته مشورتی استقراض خزانه داری، گروه مشاوره ای متشکل از فعالان بازار، در آخرین پرسشنامه خود درباره برنامه احتمالی خزانه داری برای بازپرداخت بدهی های دولتی سوال کرده است. برخی از سرمایه گذاران آن را به عنوان سیگنالی در نظر گرفته اند که نگران یک مشکل احتمالی هستند و ممکن است بخواهند بتوانند عملکرد بازار را بهبود بخشند، به ویژه با توجه به نظرات و اطلاع رسانی خود.

خانم یلن هفته گذشته در حالی که پس از سخنرانی در واشنگتن به سوالات پاسخ می داد، گفت: “ما نگران از دست دادن نقدینگی کافی در بازار هستیم.”

و فدرال رزرو در حال حاضر ابزارهای برجسته ای دارد که می تواند به ثبات بازارها کمک کند. این خطوط شامل خطوط مبادله ای می شوند که می تواند دلار را به بانک هایی که در خارج از کشور به آن نیاز دارند منتقل کند و در هفته های اخیر توسط سوئیس و بانک مرکزی اروپا استفاده شده است.

آقای آبات در بارکلیز گفت که به نظر می رسد کمیسیون بورس و اوراق بهادار، خزانه داری و فدرال رزرو بر وضعیت مسلط هستند.

او گفت: «در بازار واضح است که نقدینگی یک نگرانی است. رگولاتورها برای رسیدگی به آن در حال اقدام هستند.»

 


نویسندگان مقاله:
Jeanna Smialek در مورد فدرال رزرو و اقتصاد برای تایمز می نویسد. او قبلاً در بلومبرگ اخبار اقتصاد را پوشش می داد.
جیم تانکرسلی خبرنگار کاخ سفید با تمرکز بر سیاست اقتصادی است. او بیش از یک دهه در واشنگتن درباره کاهش فرصت برای کارگران آمریکایی نوشته است و نویسنده کتاب «ثروت این سرزمین: ناگفته، داستان واقعی طبقه متوسط آمریکا» است.
جو رنیسون بازارهای مالی و معاملات را پوشش می‌دهد، ضربانی که از شرح وقایع هول‌انگاری‌های بازار سهام تا توضیح تصمیم‌های تجاری اغلب غیرقابل درک افراد خودی وال استریت را شامل می‌شود.

مأخذ: نیویورک تایمز