مجمع اقتصادی قطر نسبت به رکود اقتصادی، تغییر در ارزهای دیجیتال هشدار داد

یکی از شرکت‌کنندگان در مجمع اقتصادی قطر می‌گوید دست‌کم یک نسل طول می‌کشد تا به نقطه‌ای برسد که جهان بتواند به نیروی پاک وابسته باشد.

روز پایانی مجمع اقتصادی قطر در روز پنجشنبه ( در دوبی) شاهد آن بود که سران جهانی شرکت ها و دولت ها بر نیاز به همکاری بیشتر در دنیایی که به طور فزاینده قطبی شده در میان صنایع سنتی و جدید برای یافتن راه حل های ملموس برای اهدافی مانند کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، انتقال به انرژی پاک و ثبات بازارهای مالی تأکید کردند.

رویداد سه روزه جهانی تجارت و سرمایه گذاری دوحه شاهد بود که 1000 مدیر عامل و سران کشورها گرد هم آمدند تا درباره مسائل اقتصادی مهمی که در اتاق های هیئت مدیره در سطح جهان با آن مواجه هستند بحث کنند.

رابرت فریدلند، موسس و رئیس مشترک اجرایی شرکت معدنی کانادایی گفت:  یکی از موضوعات مهم بحث در مورد انتقال موثر انرژی است

او گفت: «ما نمی‌توانیم بدون وابستگی به انرژی هیدروکربنی یا هسته‌ای به دنیای جدیدی در انرژی برسیم. و به سمت استفاده از انرژی پاک تر تکامل یابد.دست کم یک نسل طول می کشد تا به نقطه ای برسیم که جهان بتواند به نیروی پاک وابسته باشد و رهبران انرژی سنتی مانند برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نقش مهمی ایفا خواهند کرد.»

سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر به دولت‌ها هشدار داد که فشار گسترده برای سیاست‌های انتقال انرژی بر ثبات صنعت سوخت‌های فسیلی تأثیر منفی می‌گذارد، که به شدت بر بسیاری از مناطق از جمله اروپا تأثیر خواهد گذاشت.

بلومبرگ روز سه شنبه از مجمع گزارش داد: «در آینده کمبود بزرگی در گاز وجود خواهد داشت، عمدتاً به دلیل فشار انتقال انرژی که ما می گوییم بسیار تهاجمی است.»

«ثبات اقتصادی و مسئولیت زیست محیطی متقابل نیستند. شما باید هر دو را داشته باشید.»

وضعیت اقتصادی

وضعیت اقتصاد جهانی یکی دیگر از موضوعات مهم در رویداد دوحه بود، با کاهش پیش‌بینی‌شده در رشد تولید ناخالص داخلی جهانی – به گفته صندوق بین‌المللی پول و پیش بینی ایالات متحده که انتظار می‌رود از 3.4 درصد در سال 2022 به 2.8 درصد در سال 2023 کاهش یابد.

با این حال، کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول، در مراسم روز چهارشنبه گفت که او مطمئن است که ایالات متحده از نکول جلوگیری می کند.

او گفت: “تاریخ به ما می گوید که ایالات متحده با این مفهوم پیش فرض دست و پنجه نرم می کند … اما در ساعت یازدهم، مشکل حل می شود و من اطمینان دارم که دوباره آن بازی را خواهیم دید.”

در همان روز در این مراسم، شیخ بندر بن محمد بن سعود آل ثانی، رئیس بانک مرکزی قطر گفت که هنوز هم برای کشورش راحت است که پول خود را به دلار آمریکا متصل کند.

وی گفت: ما معتقدیم این سیاست برای اقتصاد قطر مناسب است و نیاز فوری به تغییر آن سیاست نمی بینیم.

امور مالی آینده

پیتر اسمیت، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل Blockchain.com مستقر در اروپا، در رویداد روز پنجشنبه گفت که شاهد تغییرات عمده ای در تکامل بازار ارزهای دیجیتال بوده است.

او گفت: «در طول شش تا هفت ماه گذشته، ما شاهد افزایش عظیمی در ورود به سیستم بوده‌ایم، زیرا مردم می‌خواهند در مقابل یک مؤسسه قابل اعتماد تنظیم‌شده معامله کنند که توانسته در 12 [ماه] گذشته دوام بیاورد».

در ژانویه 2022، ارزش بازار کریپتو بیش از 2 تریلیون دلار بود و بر اساس وب سایت ردیابی CoinMarketCap، در پایان دسامبر به کمترین میزان سالانه خود یعنی حدود 800 میلیارد دلار رسید.

پلتفرم قیمت کریپتو گفت که مقررات، سرقت های مکرر ناشی از حملات سایبری و احساسات سوداگرانه که به طور نامنظم باعث حرکت قیمت می شود، به بی اعتمادی سرمایه گذاران و کاهش شدید ارزش بازار جهانی کریپتو کمک کرده است.

اسمیت گفت که نتیجه این است که بسیاری از صرافی های رمزنگاری از بین رفته اند و اکنون مکان های کمتری برای تجارت و مشتریان داخلی وجود دارد. وی افزود که بیشترین رشد در حال حاضر در سمت مصرف کننده بازارهای جهانی و در انواع قابل اعتمادتر ارزهای دیجیتال است. ما در نیجریه، غنا، کلمبیا، آرژانتین به سرعت در حال رشد هستیم. ما همچنین در اوکراین رشد زیادی داریم.» او توضیح داد که Blochain.com در بحبوحه جنگ خدمات خود را در آنجا کاملاً رایگان کرده است.

او گفت که این بازارها عمدتاً توسط سکه‌های پایدار هدایت می‌شوند که قیمت آن‌ها به ارز یا کالای مطمئن‌تری وابسته است.

مجمع اقتصادی قطر به موضوعات مختلفی پرداخت که در بین رهبران جهانی در فضای تجاری و سیاسی طنین انداز شده است. در اولین روز این رویداد، مدیر عامل TikTok، Shou Zi Chew، ممنوعیت ایالت مونتانا در ایالات متحده در مورد برنامه آن را در روز سه شنبه پس از طرح دعوی یک روز قبل، «غیرقانونی» خواند. مونتانا این تصمیم را بر اساس ادعاهایی مبنی بر پاسخگویی TikTok به دولت چین و جمع آوری اطلاعات در مورد آمریکایی ها اتخاذ کرد.

در همان روز، اکبر الباکر، مدیرعامل قطر ایرویز به اشتراک گذاشت که برای شرکت هواپیمایی او «سخت» است که تجارت خود را در چین پس از همه‌گیری کووید-19 به دلیل کمبود نیروی کار، در نتیجه اقدامات قفلی سخت‌گیرانه این کشور، افزایش دهد. که اخیراً در ژانویه 2023 به پایان رسید.

او افزود که این مشکل همراه با مشکلات زنجیره تامین که تحویل هواپیماها را کند می کند، باعث شد شرکت هواپیمایی او با “کمبود گسترده” ظرفیت برای پاسخگویی به تقاضای سفرهای تاریخی پس از همه گیری مواجه شود.

بیکر همچنین نسبت به تحقق اهداف انتشار گازهای گلخانه ای تعیین شده توسط توافقنامه پاریس در سال 2015 برای محدود کردن رشد گرمایش جهانی به کمتر از 2 درجه سانتیگراد بالاتر از سطوح پیش از صنعتی شدن ابراز بدبینی کرد.

او گفت: “من فکر نمی کنم که بتوانیم تا سال 2050 به انتشار خالص صفر برسیم. همه در مورد آن صحبت می کنند، اما بگذارید واقع بین باشیم – تولید کافی سوخت پایدار هوانوردی وجود ندارد.”


مأخذ: www.al-monitor.com