آیا تورم به کاهش ادامه خواهد داد؟

اقتصاد ایالات متحده از بهار 2021 تورم بالایی را تجربه کرده است و اختلاف نظر در مورد مدت زمان ادامه این روند ادامه دارد. سیاست گذاران بحث کرده‌اند که آیا برای بازگشت به ثبات قیمت‌ها به سیاست‌های مالی و پولی انقباضی بیشتری نیاز است یا غیرضروری است زیرا ثبات قیمت‌ها در مسیر بازیابی قرار گرفته است.

تورم اخیراً کاهش یافته است، اما سطح فعلی هنوز بسیار بالا است – تورم از 2011 تا 2020 به طور متوسط 1.7٪ بوده است. بر اساس شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)، تورم به صورت فصلی تعدیل شده برابر با 6.4 درصد برای سال منتهی به دسامبر بوده که کمتر از اوج ان در ژوئن 2022 (9.0 درصد) می باشد. سؤال این است که آیا این روند ادامه خواهد داشت؟

داده ها به ما چه می گویند؟

نرخ تورم دوازده ماهه بیشترین توجه را به خود جلب می کند زیرا تورم ماهانه نوسان دارد. با این حال، در حال حاضر این نرخ‌ها لزوماً نشان‌دهنده جدیدترین روندها نیستند، زیرا شامل تغییرات ماهانه بسیار بالا در ژانویه تا ژوئن 2022 می‌شوند. با فرض این که این افزایش‌ها در ماه‌های آینده تکرار نشوند، در ماه‌های آینده از نرخ 12 ماهه خارج خواهند شد و به طور خودکار باعث کاهش تغییر 12 ماهه می شود. به عنوان مثال، قیمت انرژی 11 درصد و تورم کل 1.2 درصد در ماه مارس 2022 افزایش یافت (شکل 1 را ببینید). در مارس 2023، این افزایش ها از تغییر 12 ماهه خارج خواهند شد.

برای تجزیه و تحلیل روندهای جدیدتر تورم، شکل 2 نرخ تورم سالانه را در دوره های سه ماهه، شش ماهه و 12 ماهه منتهی به دسامبر 2022 برای دسته های مختلف نشان می دهد. نرخ‌های تورم سالانه برای محاسبه میزان تغییر قیمت‌ها در طول یک سال در صورتی که نرخ تغییر در آن سرعت باقی بماند، استفاده می‌شود و امکان مقایسه دوره‌های زمانی با طول‌های مختلف را فراهم می‌کند. نرخ تورم کل 12 ماهه (6.4 درصد) بالاتر از نرخ تورم شش ماهه (1.9 درصد) و سه ماهه (1.8 درصد) است که نشان دهنده روند کلی نزولی به ویژه در شش ماه گذشته است.

برای تعیین این که آیا تورم کل به کندی ادامه خواهد داد، بررسی اجزای فرعی آن می تواند مفید باشد. غذا، انرژی و سرپناه حدود نیمی از CPI را تشکیل می دهند. برخی از تحرک در تورم کل در سال گذشته را می توان با تغییرات شدید قیمت مواد غذایی و انرژی به حساب آورد. این قیمت ها در شش ماه اول سال 2022 با حمله روسیه به اوکراین به سرعت افزایش یافت. سپس قیمت انرژی در شش ماه آخر سال 2022 به سرعت کاهش یافت، در حالی که تورم مواد غذایی تعدیل شد اما نسبتاً بالا باقی ماند.

فشارهای تورمی فقط به قیمت مواد غذایی و انرژی محدود نشده است. آن ها تقریباً در تمام انواع کالاها و خدمات حضور دارند. با فرض عدم ایجاد اختلال بیشتر در بازارهای انرژی، تورم پایین در ماه‌های آینده تنها در صورت تثبیت قیمت‌های سایر کالاها و خدمات برقرار خواهد شد. در این جا، داده ها داستان ترکیبی را بیان می کنند. از آن جایی که غذا و انرژی ماه به ماه بسیار متزلزل هستند، اقتصاددانان اغلب به تورم اصلی نگاه می کنند که آن ها را حذف می کند. تورم اصلی سالانه از 5.7 درصد طی 12 ماه به 4.5 درصد در شش ماه گذشته به 3.1 درصد در سه ماه منتهی به دسامبر کاهش یافت. با این حال، اگرچه تورم اصلی کمتر از تورم کل در 12 ماه است، اما طی 6 و 3 ماه گذشته بیشتر بوده و کاهش کمتری داشته است، بنابراین تغییر 12 ماهه در تورم اصلی کمتر از کاهش ارزش‌های ماهانه بالا سود می‌برد. در ماه های آینده کاهش آهسته تر در تورم اصلی می تواند نشان دهنده تداوم فشارهای تورمی باشد.

سرپناه (هزینه های مسکن) 33 درصد از CPI را تشکیل می دهد. در آذرماه، تورم 12 ماهه در سرپناه (7.5 درصد) برای اولین بار در دو سال گذشته از تورم کل پیشی گرفت. بر خلاف دسته های دیگر، سرپناه تورم در شش ماه گذشته (8.7 درصد) شتاب گرفته است. با توجه به افزایش قیمت مسکن و اجاره بها در سال گذشته و وزن بالای سرپناه در CPI، این امکان وجود دارد که دسته سرپناه، تورم اصلی را در ماه‌های آینده بالا نگه دارد. با این حال، تورم کنونی سرپناه ممکن است به دلیل نحوه محاسبه آن اغراق آمیز باشد. داده‌های مربوط به اجاره (و اجاره بها برای مالکان) تنها هر شش ماه یکبار از یک خانوار جمع‌آوری می‌شود، که ممکن است باعث شود که افزایش قیمت‌ها با تورم تأخیر داشته باشند. در مورد این که آیا افزایش اجاره بها در شش ماه گذشته به جای شتاب کاهش یافته است یا خیر، بحث هایی وجود داشته است که باعث شده است CPI سرپناه فشارهای تورمی فعلی را بیش از حد اعلام کند.

اگر غذا، انرژی و سرپناه حذف شوند، بخش باقیمانده از CPI (شامل 53٪ از کل) در 12 ماه گذشته 4.4٪ افزایش یافته است، اما نرخ سه ماهه -1٪ بود، نشانه ای است از این که قیمت های دیگر  به طور بالقوه شروع به تثبیت کرده اند.

چشم انداز

تا شش ماه گذشته، افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی نگران‌کننده بود، زیرا به بقیه شاخص‌های مصرف انرژی می‌رسید، که این امر  در دهه‌های اخیر رخ نداده بود. اگر این دیگر اتفاق نیفتد، نشانه مثبتی است که تورم ممکن است دوباره کنترل شود. تورم کمتر غذا، انرژی و سرپناه طی شش ماه گذشته با ثبات قیمت ها مطابقت دارد. با این حال، این معیار تنها نیمی از CPI را نشان می دهد.

اگرچه این روندها امیدوارکننده هستند، اما زودهنگام است که فرض کنیم تورم بالا دیگر مشکلی نیست. همان طور که در شکل 1 مشاهده می شود، تورم در دو ماه از شش ماه گذشته همچنان بالا بود. تورم سرپناه بالا و رو به افزایش است، اگرچه تا حدودی ممکن است دلایل روش شناختی داشته باشد. وزنه اصلی فقط کمی بالاتر از حد متوسط در سه ماه گذشته است، اما با توجه به نوسانات در حرکات ماهانه قیمت، نباید داده های سه ماهه را بیش از حد مورد توجه قرارداد. تورم باید طی چند ماه آینده به کاهش خود ادامه دهد تا اطمینان حاصل شود که ثبات قیمت ها بازگردانده شده است. بهبود در تیتر شش ماهه تا حدودی ناشی از کاهش شدید قیمت انرژی بود که بعید به نظر می رسد تکرار شود. در مقابل، در حالی که شوک های اضافی قیمت مواد غذایی و انرژی به زودی انتظار نمی رود، اگر این شوک ها رخ دهد ممکن است دوباره به هسته اصلی برسد.


مأخذ: بخش تحقیقاتی کنگره آمریکا