بهترین مؤسسات مالی اسلامی

عملکرد مؤسسات مالی اسلامی (IFIs) در سال 2022 با وجود شرایط چالش برانگیز در اکثر بازارها به دلیل تضعیف اقتصادها، فشرده شدن زنجیره های تأمین و افزایش نرخ بهره به تقویت خود ادامه داد. اکثر بانک‌های اسلامی از استراتژی‌های متمرکز خود در بازارهای داخلی، عمدتاً بانکداری خرده‌فروشی و تجاری سود می‌بردند. سودآوری برای IFIها در سال 2022 افزایش یافت و به لطف رشد قوی دارایی و وام، سود خالص 26 درصد افزایش یافت. دارایی های بانک های اسلامی در سال گذشته 13 درصد رشد کرد و دوباره از بانک های معمولی پیشی گرفت. در نتیجه، درآمد خالص تامین مالی (بهره) بانک های اسلامی شتاب گرفت و حاشیه ها افزایش یافت. هزینه های کاهش ارزش نیز کمتر بود زیرا بانک ها کیفیت دارایی های تامین مالی خوبی را حفظ کردند. بانک های اسلامی همچنان به رشد در تامین مالی وام مسکن، به ویژه در بازار سریع رشد عربستان سعودی ادامه دادند.

برندگان امسال جوایز مالی اسلامی گلوبال فاینانس، بانک‌هایی هستند که عملکرد مالی خوبی ارائه داده و ترازنامه‌های محتاطانه را حفظ کرده‌اند و در عین حال سرمایه‌گذاری زیادی در فناوری و نوآوری و عرضه محصولات و خدمات جدید انجام داده‌اند. علاوه بر این، برندگان جوایز اهمیت مسئولیت اجتماعی و شرکتی و عوامل محیطی را به عنوان بخشی از استراتژی های خود درک کرده اند. خانه مالی کویت (KFH) به عنوان بهترین موسسه مالی اسلامی جهان توسط Global Finance انتخاب شده است. KFH بازاری را در سراسر خاورمیانه، ترکیه، آسیا و اروپا دارد. در سال 2022، KFH با موفقیت بانک Ahli United را خریداری کرد. این خرید، KFH را به دومین بانک بزرگ اسلامی در سراسر جهان تبدیل می‌کند و به آن در سراسر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و همچنین ترکیه، مصر، عراق، مالزی، بریتانیا و آلمان حضور قوی می‌دهد. عملکرد KFH در سال 2022 قوی بود.

حمد عبدالمحسن المرزوق، رئیس KFH، می‌گوید: «در حالی که محصولات ما ارزش اقتصادی واقعی را نشان داده‌اند، KFH در دستیابی به تعادل بین ارتقای نوآوری و دیجیتالی شدن با در نظر گرفتن استانداردهای اجتماعی، محیطی و حاکمیت شرکتی موفق شده است. بر این اساس، KFH تصویر واقعی بهترین آینده را برای بانک های اسلامی منعکس می کند. بانک الراجهی، بزرگترین بانک اسلامی جهان و برنده جایزه بهترین IFI عربستان نیز در سال 2022 سال قدرتمندی با رشد و سودآوری بالا داشت. عبدالله بن سلیمان الرجحی، رئیس بانک الراجهی خاطرنشان می کند: «تامین مالی وام مسکن 30 درصد و تأمین مالی برای شرکت های کوچک و متوسط ​​61 درصد افزایش یافته است، همراه با افزایش فعالیت ها در تراکنش های بانکداری دیجیتال». او می‌افزاید: «با ادامه تمرکز بر تقویت چارچوب دیجیتالی خود برای یکپارچه‌سازی بیشتر اکوسیستم مالی دیجیتال، این بانک به نوآوری پیشگام خود در محصولات و خدمات دیجیتال جدید مانند ضمانت نامه‌های دیجیتال ادامه داد.»

بانک های اسلامی به طور کلی وضعیت مالی خوبی دارند. آنها عمدتاً از طریق سپرده‌های پایدار مشتریان داخلی تأمین می‌شوند و بیشتر آنها در معرض تأمین مالی خارجی محدود هستند. در نتیجه، رشد بیشتری در سال جاری در بازارهای مهم بانکداری اسلامی پیش بینی می شود.

 

مآخذ:www.gfmag.com